Rekuperacja
Każda centrala kabiny lakierniczej wyposażona jest w krzyżowy wymiennik ciepła, o sprawności ok. 42%. Zapewnia on odzysk ciepła z powietrza wyprowadzanego z kabiny i wstępne podgrzanie powietrza wprowadzanego z zewnątrz, o niższej temperaturze. Rekuperatory gwarantują znaczące obniżenie kosztów ogrzewania w kabinie lakierniczej, oraz przyspieszenie podgrzewania do zadanej temperatury.
Rekuperatory - krzyżowe wymienniki ciepła
Krzyżowe wymienniki ciepła wyposażone są w komorę filtracyjną z wstępnymi filtrami kieszeniowymi, oraz przepustnicę powietrzną napędzaną siłownikiem pneumatycznym wraz z kanałem wentylacyjnym, realizującymi „obejście” rekuperatora (tzw. By-Pass) w okresie letnim, bez konieczności jego demontażu. Sterowanie przepustnicą By-Pass jest automatyczne.
Rekuparator - zasada działania
Zasada działania rekuperatora jest prosta: wyprowadzane z kabiny lakierniczej ciepłe powietrze o temperaturze ok. 21C podgrzewa wstępnie wprowadzane do kabiny lakierniczej powietrze zasysane z zewnątrz o niższej temperaturze.
Rekuperator działa zawsze, gdy temperatura zewnętrzna jest niższa niż temperatura ciepłego, wyprowadzanego powietrza z kabiny lakierniczej.
W efekcie, w polskim klimacie, rekuperatory gwarantują oszczędności oraz stabilność utrzymywania temperatury w kabinie lakierniczej przez większość roku – zwykle 9-10 miesięcy w roku, generując przy tym znaczne oszczędności na ogrzewaniu.
Na zamówienie istnieje możliwość wykonania krzyżowych wymienników ciepła o sprawności 60 – 80%, jednak ich wymiary wtedy znacznie rosną.
Krzyżowe wymienniki ciepła, w przeciwieństwie do obrotowych, nie wymagają praktycznie żadnej obsługi, a ich żywotność przekracza 10 lat. Instalujemy rekuperatory w nowych urządzeniach ale również w już istniejących.